Remembering Monk - Recenzia | Martin Uherek Google

Recenzia BJD 2013 – skjazz.sk

» Posted by on okt 28, 2013 in Martin Uherek Quartet, recenzia, Remembering Monk | 0 comments

Takúto recenziu o našom vystúpení na Bratislavských jazzových dňoch napísala muzikologička Yvetta Kajanová pre portál skjazz.sk, po prvom dni BJD 2013, 25.10.2013, kedy sme otvorili festival koncertným programom, venovaným prelomovému klaviristovi Theloniovi Monkovi, s názvom Remembering Monk!

Martin Uherek Quartet:
Martin Uherek– tenor saxofón, Jakub Tököly – klavír, Peter Korman – kontrabas, Pavol Blaho – bicie

BJD 2013 Remembering Monk - klaňačka

Skvelý, odľahčený výkon Martin Uherek Quartet bol jazzovo dôstojným úvodom BJD 2013. Takýmto nástupom organizátori a poslucháči, ktorí hlasovali o ich nasadení v minuloročnej súťaži na B pódiu, ako úvodnej skupiny, „vytreli zrak“ všetkým neprajníkom, ktorí s obľubou tvrdia, že na BJD sa vlastne jazz nehrá. Martin Uherek Quartet ide po ceste pravoverného jazzu, pretože v módnych vodách fúzií súčasnosti, toto kvarteto vychádza z be bopu. Už samotný názov ich programu Remembering Thelonius Monk (hrali napríklad skladby In Walked Bud, Reflections, Bright Mississippi) vzdávajú hold svojim vzorom akými sú Thelonius Monk a Bud Powell. Ich vystúpenie mi pripomenulo senzačný nástup skupiny Hot House na BJD 2001, keď na scénu slovenského jazzu priniesli be bop Rado Tariška a Milo Suchomel.

BJD3

Slovensko má vynikajúcich klaviristov, ale takého, akým je Jakub Tököly ešte nemá. Je zaujímavý rytmickým cítením a frázovaním. Disonancie u Tökölyho rovnako režú uši ako svojho času u Thelonia Monka. Martin Uherek je nový Tariška, jeho saxofón je rovnako ostrý a expresívny ako bol u saxofonistu Charlie Rousea v Monkovej kapele. Vystúpenie kvarteta bolo výsledkom vynikajúceho pedagogického vedenia klaviristu Kladia Kováča. Dúfajme, že skupina sa časom prepracuje aj k pôvodným skladbám.